Kamis, 19 Mei 2011

kopi. best friend forever~~


Anda peminat kopi? Bagi penggemar kopi, seperti kurang lengkap untuk memulakan hari tanpa menikmati secawan kopi. Apatah lagi dengan kebanjiran pelbagai jenama kopi segera (3 in 1) di pasaran. Bukak sacet, tuang dalam cawan, tuang air panas dan siap. Dari kopi biasa, kopi putih, hinggalah kepada kopi yang diadukkan dengan tongkat ali, kacip fatimah, ginseng, kolagen dan pelbagai jenis ramuan lagi. Saya sendiri tergolong dari kalangan penggemar kopi. Kalau dari kategori kopi segera, dah macam-macam jenama pernah dicuba. Dari Ipoh White Coffee yang ada macam-macam brand sampailah kepada yang tesco packaging semua pun saya belasah, janji kopi. Tidak dapat dinafikan, kopi banyak berjasa terutamanya kepada golongan yang terpaksa berjaga malam. Tak kiralah apa jua tujuan anda berjaga sama ada study, layan bola, bekerja, mahupun beribadat, pasti ramai yang manjadikan kopi sebagai teman jaganya. Walaupun kekadang ada yang seakan kalis kopi, minum kopi 3 cawan pun, bila tengok buku untuk study tetap mengantuk dan tertidur. Apapun jika anda perlu bangun di awal pagi untuk bekerja atau bersekolah, maka elakkan minum kopi di waktu malam. Jika tak terkebil-kebillah mata menunggu datangnya aura mengantuk yang dah dihilangkan dek secawan kopi. Dan esoknya muncullah efek lingkaran gelap mengelilingi mata.

Kafein yang merupakan ramuan utama dalam kopi dikatakan mampu merangsang sistem saraf utama dan ianya telah lama digunakan sebagai ubat pelega sakit, pengawal selera, penghindar rasa mengantuk dan sebagai rawatan untuk merawat demam dan semput.
Bagaimanapun, kajian menunjukkan bahawa kopi juga kaya dengan antioksidan yang merupakan  bahan yang mengurangkan kesan-kesan bahan bahaya dalam diri manusia dan dapat melawan beberapa jenis penyakit. Oksigen yang bercampur dengan kimia-kimia lain menjadi partikel terangsang (charged particles) yang dipanggil radikal bebas yang merosakkan sel-sel dan tisu dalam badan kita. Dengan adanya antioksidan, terhindarlah kerosakan seperti ini melalui pembentukan radikal bebas. Radikal bebas boleh menjadi penyumbang utama kepada beberapa penyakit seperti penyakit jantung, barah dan katarak mata serta kemerosotan sistem saraf dan daya ketahanan.
Kopi juga dikatakan mengandungi empat kali lebih tinggi kadar antioksidan berbanding teh. Walaubagaimanapun, kajian ini masih lagi berterusan dan ianya tidak bermakna kita boleh meminum bercawan-cawan kopi dalam sehari. Cukuplah secawan sehari untuk menyegarkan hari. Bak kata orang putih “less is more”… more might be terrible 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar