Jumat, 20 Mei 2011

Allah tak lupa kita..

memandangkan hari ni aku kerja shift petang, sempat la nak update blog ni. now aku berpraktikal kat wad surgical female. makin hari makin banyak pengajaran dan pengalaman yang aku dapat belajar kat sini. sakit ni orang cakap lumrah kehidupan. nasib kita la kalau dapat penyakit itu ini. sakit jugak tak kenal usia. kadang kadang tu buat aku terfikir, mudanyalah budak ni nak dapat penyakit teruk macam ni. yelah, penyakit yang dia terima, tak padan dengan usia dia yang terlalu muda. ada yang sampai berhenti sekolah kerana penyakit yang dia hidapi. sepatutnya sekarang dia belajar kat sekolah, ambil exam. terdetik dalam hati, dunia ni tak adil ke? memang kita tak boleh menolak takdir.. tapi aku cuma kesian tengok keadaan mereka. sekeras keras hati aku pun, aku tetap ada sifat kemanusiaan. sedih dengan nasib mereka. sebab aku pun ada anak anak sedara yang meningkat remaja macam mereka.

wad aku tu memang melibatkan prosedur operation. moral support tu memang penting sangat diberi pada patient. sebab benda ni bukan main main.' ini soal hidup mati' kata anak patient kat aku. yup, aku dapat melihat kerisauan, kebimbangan, ketakutan dan kesedihan yang dilemparkan di wajah mereka saat ahli keluarga mereka di bawa ke operation room. hidup dan mati ni bukan kat tangan doktor yang lakukan prosedur.
tapi tu semua kerja Allah. mungkin satu hari nanti aku juga akan melalui saat saat macam mereka. mungkin aku juga akan mempunyai perasaan yang sama seperti mana perasaan mereka. semua tu tak mustahil bukan? itulah pentingnya meminta kepada Allah agar sentiasa diberi kekuatan dan ketabahan apabila berlaku musibah ke atas diri kita mahupun ahli keluarga kita. insyaAllah. 

aku rawat mereka seperti mana aku rawat family aku. aku anggap mereka semua macam family aku. dan semua benda yang kita buat akan jadi ikhlas, mudah dan tak kekok. mereka perempuan. aku juga perempuan. jadi naluri kami sama. so, bagi aku taklah sesukar mana nak rawat mereka. yang cerewet tu biasalah.. nama pun manusia. aku nak marah pun, dah memang kerja aku. so, buat jela kerja aku.. sabar. sifat ni jela yang menjadi benteng dalam hidup aku. kalau takde sifat sabar ni, dah lama kot aku lari balik johor. huhu takpe, niat aku baik. kerja aku halal. insyaAllah, takkan ada masalah. aku buat baik kat orang, satu hari nanti pasti orang akan buat baik kat aku. aku percaya itu. cepat atau lambat. itu semua atas kehendakNya..

setiap musibah yang menimpa diri kita, jangan ingat Allah benci kita. aggaplah ia satu anugerah yang tak ternilai. Allah beri kita musibah sebab Allah kasihkan kita. Allah sayangkan kita. Allah ingat kita. Allah nak kita sedar. Allah nak kita meminta kepadaNYa. Allah nak kita berdoa kepadanya. sebab tulah Allah turunkan musibah kepada kita. kalau Allah lupa kita, Allah takkan turunkan musibah kepada kita, Allah takkan hiraukan kita. tapi Allah bukan begitu. Dia sentiasa ingat hamba hambaNya. setiap manusia akan mendapat musibah. bila ? bagaimana ? dimana ? itu semua atas kehendakNya. 

aku bukan nak berceramah atau berdakwah. tapi sekadar nak berkongsi pengajaran. aku juga tak terkecuali dari menerima musibah dariNya. dengan itu, aku lebih mendekatkan diri kepada Allah. aku sentiasa dan cuba mencari peluang untuk beribadah. bagi aku, time aku belajar ni la, aku lebih berpeluang untuk beribadah. bila dah bekerja, dah sibuk dengan tugas, belum tentu aku dapat peluang sebegini rupa. nikmat Allah, perlu untuk aku manfaatkan sebaiknya. aku ingat pesan mak, aku ingat pesan ayah. aku takkan lupa tanggungjawab aku. aku akan jaga tingkahlaku. aku akan jalankan kewajipan aku . tak susah kalau kita buat. tapi susah kalau kita dah mula merungut dan menangguh nangguhkan.

cinta itu bermula dari HATI
andai HATI itu ikhlas
cinta yang terzahir akan terbina dengan kasih sayang dan ketulusan
untuk membina cinta itu
HATI perlulah disemai dan dibaja dengan benih mahmudah yang menjanjikan kebahagiaan dunia dan akhirat. 




















Tidak ada komentar:

Posting Komentar