Jumat, 20 Mei 2011

cukuplah peringatan ini..

Selain nikmat iman dan islam yang merupakan anugerah Allah kepada hamba hambaNya, ada banyak lagi nikmat yang Allah limpahkan kepada kita sehingga kita tak mampu nak menghitungnya.

tak merasa keji ke bila tahu dirinya makhluk ciptaan Allah SWT, kemudian dia menderhakaiNya siang dan malam, pagi dan petang. seluruh nikmat yang Allah berikan, dihala ke arah maksiat semata mata. apalagi kalau pemberian nikmat itu digunakan untuk melakukan penzaliman dan penganiayaan sesama manusia.  ingat, bukan dengan suluhan ilmu akli dan nakli tidak boleh menerima sikap ini. bahkan hati kecil atau fitrah semulajadi pun akan menolak sekeras kerasnya.

andai kita merenung nikmat yang paling dekat dengan kita pun seperti tubuh badan dan pancaindera, percayalah, kita akan sedar dan insaf akan keterlanjuran dan keterbatasan perbuatan kita. pernah ke kita berfikir, apa yang banyak kita lakukan selama ni? kebaikan atau kejahatan? so, fikir fikirkan lah.. 

imbaulah detik dan usia kita yang berlalu pergi. apakah mata kita lihat dan saksikan ? apakah yang telinga kita dengarkan ?
ke arah mana dan destinasi manakah kaki kita melangkah ?
apakah  yang tagan kita ambil, pegang dan sentuh?  

sungguh, nikmat dan juga amanah Allah SWt banyak kita sia siakan. kita abaikan sewenang wenangnya. tak pernah rasa dosa sedikit pun ke? tak cukup lagi ke peringatan yang Allah berikan pada kita?


kalau sekadar segelas air sejuk yang diteguk pun akan ditanya, apatahlagi nikmat nyawa,  pancaindera,  keluarga, harta,  wang ringgit, pangkat, darjah kebesaran, ilmu, dan lain lain? 
terdayakah kita nak menjawab semua amanah yang dipertanggungjawabkan itu?



jawapan ada pada diri kita sendiri. 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar